Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

Därför är detta Sveriges bästa bilhandlare

Pokal2

Grattis! I vår stora läsarundersökning var Exclusive Cars, 7H bil och Häggenäs Auto Sveriges bästa sportbilshandlare. Jag har köpt bilar av två av dessa och kan bara hålla med – de är riktigt duktiga företag som förtjänar sina toppenplaceringar.

Om man läser undersökningen noga och sammanställer alla svaren vi fått så är det ganska lätt att se ett mönster. Vad är det som avgör om en bilhandlare får ett högt eller lågt betyg? Här är de fem viktigaste anledningarna till ett riktigt högt betyg i vår undersökning:

1. Bra och trevliga säljare. Borde vara självklart. Trots detta har många som svarat på vår enkät irriterat sig på arrogant och iband rent otrevligt bemötande. Alla kunder ska behandlas lika bra – oavsett om de har kostym eller slitna snickarbyxor.

2. Bara sjyssta bilar i hallen.

Därför ska du aldrig mucka gräl med italienska bönder som har tillgång till sprängmedel

Screen Shot 2016-06-19 at 19.07.40.png

I början av 70-talet genomfördes ett av de största infrastrukturprojekten i Europa. Större än mega-flygplatsen Heathrow och Öresundsbron. Nämligen motorvägen A12 i Ligurien i Italien. En väg som går från Genova till Livorno, och är den dyraste vägen i Europas historia. Den är ett tekniskt underverk. Den första biten – från Genova till La Spezia – går i princip aldrig på marken. Det är alltid en bro eller en tunnel. I nästan tolv mil.

Det här blev väldigt bra nyheter för många längs vägen. Delstaten Ligurien exproprierade mark till överpris. Byggfirmor fick feta kontrakt för att spränga tunnlar eller gjuta brofundament. Men framför allt var detta riktigt goda nyheter för politiker. En ofattbar mängd statliga medel stals av den politiska eliten i området.

En del av vägen skulle dras förbi en by strax norr om La Spezia. Då kommunen sålde marken skulle pengarna så klart tillfalla staden.

Därför är Polen ett av världens bästa länder just nu

14550008649_307751caf3_b.jpg
Warszawa. Hetast bland alla Europeiska huvudstäder just nu. Välkommen.

För tre år sedan ville den största bilfabriken i världen gå ut i strejk. Vi talar om det största bilfabrikskomplexet på jorden. Volkswagen i Wolfsburg. Mitt emellan Berlin och Hannover.

Glöm Detroit och alla andra platser. This is the shit. En hel stad med en population på nästan en miljon människor som bara bygger bilar.
Som vanligt i Tyskland finns det starka fackförbund. Och arbetarna ville ha högre lön. Ja, de som skruvade ihop Golf, Passat och annat i den sjukt stora fabriken i Wolfsburg.

Frågan togs upp i styrelsen. Högst upp i organisationen. Självklart skulle de ha bättre lön. Men – löneförhöjningen villkorades med att fabriken i Wolfsburg skulle ha högre kvalitetsindex än Volkswagens bästa fabrik i världen. I Poznan. Polen. Om tyskarna skulle slå polackerna skulle de få löneförhöjning.

Det gick inte.

Därför är Koenigsegg Regera omodern redan idag

Screen Shot 2016-05-05 at 09.53.32.png

Sugen på en elbil? Då tänker du automatiskt på Tesla. Självklart – Tesla dominerar marknaden för eldrivna bilar avsedda för vanliga konsumenter. Och det har gått fort – på bara några år har hans företag gått från ett garageföretag till att producera nästan 50 000 bilar per år.

Du kanske tycker 50 000 är mycket? Då har du fel. Teslas produktion motsvarar en droppe i oceanen. De stora jättarna har vaknat. Många, som BMW och Audi har redan lanserat full-elektriska alternativ. Andra, som Volvo, ligger precis i startgroparna. Och när dessa drakar vaknat räcker inte 50 000 bilar långt. Du ska upp i hundratusentals eller miljontals bilar för att verkligen vara med i matchen mot tyskarna. 2016 blir ett spännande(!) år. Potentiellt(!) en riktig mardröm för Elon Musk. Etablissemanget kommer nu bjuda på rejält motstånd(!)

Hel-elektriska bilar är framtiden. Inte hybriddrift. Jag har sagt det förut.

Här är mina tio bästa tips för en lyckad roadtrip i Europa

Screen Shot 2016-04-15 at 12.02.56.png

Jag misstänker att jag måste ha något slags rekord i att köra sportbil i Europa. Det har gått så långt att jag inte längre bryr mig om att använda navigatorn. Jag hittar numera nästan överallt utan karta. Under de tio åren som jag ägnat mig åt denna ADHD-drivna hetsjakt på de vackraste vägarna, hotellen och upplevelserna så har jag självklart hunnit lära mig en del. Dyrköpta erfarenheter som jag nu sammanställt i en skön checklista inför din nästa biltur i Europa. Varsågod – här är mina tio bästa tips!

När det går riktigt fort på motorvägar håller du rejält med avstånd till framförvarande bil. Ibland kör jag långa sträckor på Autobahn i spannet mellan 200 och 250. Då har jag gärna flera hundra meter tomt framför mig.

Använd backspegeln. Oavsett vilken bil du kör så kommer du alltid bli omkörd. Ligg inte i vänsterfilen på Autobahn i onödan.