Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

Har Tetra Pak köpt Sauber?

_SLA4263Resultatmässigt var Österrikes GP inte någon större framgång för det hårt prövade Sauber-teamet, men ekonomiskt sett verkar det som om stallet äntligen kan ana ljuset i tunneln.

Under den gångna helgen bekräftades nämligen att teamet har nått en ekonomisk uppgörelse som säkrar deras framtid. Att de anställda denna månad fick sina löner i tid tyder också på att det faktiskt finns riktiga pengar bakom orden.

Frågan är bara var pengarna kommer ifrån och vad uppgörelsen innebär. Är det frågan om ett uppköp, delägarskap, eller kanske ett nytt sponsoravtal? I nuläget har vi ingen aning.

***

Enligt en s.k. ”vanligtvis välunderrättad källa” – en brasiliansk F1-journalist – är det Marcus Ericssons storsponsor Tetra Pak som har gått in som delägare i det ekonomiskt hårt pressade stallet.

Uppgörelsen påstås innebära att den svenska jätten – världsledande inom förpackningsindustrin med en årsomsättning på 40 miljarder dollar – åtar sig att betala Saubers skulder om 120 miljoner Euro, och övertar det strategiska ledningen av stallet.

I uppgörelsen ingår dock att Monisha Kaltenborn förblir stallchef och att Marcus Ericssons framtid med stallet säkras.

Och kanske viktigast av allt: affären skulle naturligtvis innebära en stor injektion välbehövliga resurser, som omedelbart kan kanaliseras till utveckling och uppdateringar av den eftersatta bilen. Det vore verkligen nödvändigt nu när Manor – med sin första VM-poäng för året – förpassat Sauber till VM-sammandragets absoluta sistaplats.

***

Det finns egentligen bara ett ”litet” aber:

Nämligen att det inte finns någon som helst officiell bekräftelse på att just Tetra Pak skulle vara de som sponsrar Marcus Ericssons Sauber-sits.

Tvärtom.

Faktum är att varje gång frågan har förts på tal så har svenskens manager Eje Elgh starkt tillbakavisat uppgiften.

Jag försökte själv luska i detta när jag var i Jerez 2014 för Marcus allra första F1-test med Caterham.

Svensken hade bara ett par dagar tidigare blivit klar för det engelska stallet och frågan om vilket eller vilka svenska företag som var inblandade i affären var högaktuell.

Men Eje teg som muren. I ett läge tror jag till och med att han inte låtsades höra frågan som jag ställde.

Och även nu i våras när ryktet om att det var Ericssons sponsorer som klev in och räddade teamet i ett läge då personalen inte fått ut sin lön så dementerade Elgh återigen uppgiften att det skulle vara Tetra Pak som står bakom satsningen.

***

Att Elgh dementerar ett samröre med Tetra Pak behöver i sig inte betyda något.

Men i kombination med att stora delar av paddock och internationell F1-press parallellt med alla svenskens dementier betraktar uppgiften som en av sportens sämst bevarade hemligheter har onekligen bäddat för en märklig situation.

I normalfallet vill ju sponsorer maximera avkastningen på sin investering genom att generera mesta möjliga uppmärksamhet kring sin inbladning i sporten.

Det vore det rimliga, speciellt som det i Ericssons fall ryktas handla om uppemot 20 miljoner dollar om året – 5 miljoner mer än vad Felipe Nasr sägs ha med sig ifrån krisande Banco do Brasil.

Varför satsa så mycket pengar för att sedan försöka undvika all den exponering som F1 erbjuder?

Frågan är rimlig, men möjligen felställd.

Den utgår nämligen ifrån att alla sponsorer riktar sig till konsumentmarknaden och därför vill ha så stor exponering som möjligt gentemot den. Så resonerar naturligtvis Heineken, Rolex, Smirnoff, Sensodyne och allt vad de heter när det betalar miljoner för att associeras med Bernies cirkus, eller ett enskilt stall.

Men för andra typer av företag – t.ex. stora globala, industriföretag som Tetra Pak – är konsumentmarknaden helt ointressant.

Den sortens aktörer kan mycket väl sponsra F1 för att använda sporten som en strategisk plattform att stärka sin globala affärsstrategi kring – helt utan uppmärksamhet.

***

Nåväl, min känsla är att vi under den Engelska GP-helgen kommer att få reda på mer detaljer kring Sauber-affären och kan lämna spekulationerna därhän.

Och alldeles oavsett om det verkligen är Tetra Pak som har gått in som ägare i Sauber eller inte, så blir det verkligen intressant att följa nyhetsflödet kring teamet de närmaste dagarna.

Om inte annat för att en gång för alla få en tydlig indikation om vilka som står för de ekonomiska musklerna bakom Marcus Ericssons F1-satsning.