Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

Hjärttransplantation

M113.jpg

Bästa motorn till W126-modellen hette M117. Sedan kom M119 med dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cylinder. Vi väljer en generation senare V8: M113. Tre ventiler per cylinder och en överliggande kamaxel, smidd vevaxel i stål, smidda vevstakar i stål och aluminiumkolvar. Mmm …

Man kan styla sin bil med AMG-detaljer, eller så kan man operera dit ett riktigt AMG-hjärta. Vi väljer det senare.

Ny partner i projekt Röda Svinet är Karstorps Bildemontering i Norrköping som donerar drivlinan från en W210 E55 AMG till oss för att transplantera in i Röda Svinet.

Nu är vi helt plötsligt uppe på 354 aluminiumhästar och 530 lastbils-Nm mot de modesta 180 gjutjärnspållarna och 260 snåldiesel-Nm som den nuvarande motorn erbjuder.

Ferrita bygger avgassystemet åt oss, och som så klart ska innefatta bypassventiler så alla blir nöjda och glada.

Nu ska det bli intressant att se om vi har tillräckligt skarpa hjärnor för att kunna få igång Röda Svinet igen! Det har snackats om E85-konvertering och eftermarknadssprut och till och med manuell låda. Erik König lär ha att göra om han ska bli klar i tid …

/Jens Trulsson