Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

Formel-Tjej

Av Posted on 0 Inga taggar 0

En ny formelbilsserie för enbart kvinnor har idag sett dagens ljus: W Series.

Bakom serien står bland annat förre McLaren- och Red Bull-stjärnan David Coulthard, och Red Bull-designern Adrian Newey.

Den manliga dominansen till trots är seriens VD passande nog en kvinna – brittiskan Catherine Bond Muir.

Serien kommer till en början att vara baserad i Europa och kickar igång 2019 med 6 race – men planer finns att expandera verksamheten till USA, Asien och Australien.

De uppemot 20 damerna som fältet kommer att bestå av gör upp om 1,5 miljoner dollar i prispengar – varav 500 000 går till vinnaren.

Bilarna man kör är likadana italienska Tatuus F3:or.

Reaktionerna på serielanseringen kan delas in i två ganska polariserade kategorier.

Å ena sidan de som hyllar satsningen som ett efterlängtat sätt att ge kvinnor mer utrymme inom motorsport, å andra sidan de som menar att det här är en mörk dag då den befäster den i sammanhanget felaktiga bilden av kvinnor som väsensskilda varelser jämfört med män i bil.

Personligen tror jag att det finns goda skäl att lyssna till båda lägren.

Jag är övertygad om att det inte finns några som helst fysiska hinder för kvinnor att nå F1 på lika villkor. De hinder som finns är framförallt sociala. I praktiken betyder det att alltför få tjejer känner sig manade att ge sig på den långa vandringen mot racingtoppen. Av naturliga skäl är det därför alltför osannolikt att någon av dem ska räcka hela vägen.

Det är här den stora flaskhalsen ligger.

Kan en formelbilsserie ändra på det? Tja, kanske. I bästa fall kan det ge fler duktiga kartingtjejer chansen att ta det svåra steget upp till formelbil. Eller låt oss säga så här: det lär i alla fall inte avskräcka någon från att försöka.

Men visst ligger det något i belackarnas kritik. En duktig förare är en duktig förare alldeles oavsett kön. Att sätta kvinnor i en egen klass riskerar som sagt att cementera bilden av att de på något sätt skulle sakna förmåga att konkurrera med männen. Det är som sagt något som jag inte tror är sant. Inte heller finns det någon forskning som entydigt pekar åt det hållet.

Jag skrev förresten om detta i samband med den internationella kvinnodagen i våras.

Intressant nog tror jag att det i slutändan blir de kommersiella intressena som kommer att öppna vägen för kvinnor till formelbilstoppen. Kvinnor i t.ex. F1-fältet öppnar upp för en helt ny uppsättning sponsorer – för att inte tala om fans på läktaren.

Gergei Farkas, GF1