Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

Stoppa snabbtågen!

Av Posted on 0 Inga taggar 4

Ibland tror jag att många av våra
politiker inte är smartare än en femåring.  

Likt små barn vill de alltid ha mera av det som är ”bra” utan att se konsekvenserna. De har en lika klar som naiv moral som delar in allt i svart och vitt. Och de vill bestämma. Rösten ska höras. Håller man inte med än man dum. Bilar och flyg är dumma, tåg är snälla. Punkt.

Men det finns bra anledningar till att barn på fem år inte får rösta och inte heller bestämma över vårt lands framtid. 

Tyvärr känns det som att Isabella Lövin (MP) och Tomas Enroth (S) har satt sig i sandlådan och tycker att alla som inte tycker att vi ska investera närmare en kvarts miljard kronor i snabbtåg är dumsnåla. Tåg är ju energieffektiva, säkra, snabba, miljövänliga – klart att vi ska ha snabbtåg!

Ja, tåg är grymma, det visade vi inte minst när vi lät fem bilar tävla mot tåg och flyg mellan Stockholm och Göteborg. Tåget slog bilarna med marginal och hade tåget haft lite flax med tidtabellen hade det bara kommit en dryg timme efter flyget tur och retur. 

Tid är pengar, men det är inte allt. Har du hört någon säga att de gärna tar bilen eftersom den är långsammast? Och när hörde du någon säga att de inte åker tåg i Sverige eftersom det går så långsamt? Tågets stora problem är tillförlitligheten. I Sverige låg den genomsnittliga tågförseningen på över 12 000 timmar per månad 2015 – enligt den senaste statistiken på tågstatistik.se

Pengar till att förbättra tillförlitligheten är nödvändigt. Men nu ska alltså 200–230–250? miljarder – samma summa som täcker hela landets sjukvård och sociala omsorg under nästan fyra år – investeras i snabbtåg för att vi ska kapa restiden mellan Stockholm–Göteborg med 50 minuter om 25 år. 

Hur fel snabbtågssatsningen är har sju professorer samt en forskare skrivit om i en debattartikel i Dagens Nyheter.
Deras genomgång visar till och med att flyget är smartare. Att tanka biobränsle i flygen skulle högt räknat kosta en halv procent per år av snabbtågets investering – som inte inkluderar nya perronger, stickspår, byggnader och …

Enligt Trafikverket skulle höghastighetstågen kanske ge en liten klimatnytta – förmodligen blir den negativ om man räknar in tunnlar, broar och annat som måste byggas.

När den nya tågbanan är klar om 25 år går de flesta bilar på el – och de kommer du och jag att bekosta – inte skatterna som är så sexiga att betala. Och om 25 år är bilarna självkörande och jag kan slå vad om att många föredrar att åka en långsam självkörande elbil mellan Stockholm och Göteborg dörr till dörr med helt egen kupé. Om 30 år räknar det norska luftfartsverket dessutom med att flygplanen
går på el.

Varför investera en fjärdedel av ett års statsbudget i teknik som snart är passé? Förmodligen är Elon Musks Hyperloop redan verklighet om 25 år, magnetiskt drivna ”rörpostkapslar” som kan gå i 1 000 km/h – till lägre kostnad.

Vill man föra över mer trafik till tåg är det bara att sätta på fler vagnar och för att det ska fungera måste man endast investera i längre mötesspår och bangårdar.

Vad vi behöver är bättre lokaltrafik och mer tågbunden kortpendlartrafik – det är där samhället ska gripa in. Långresor kan vi betala själva.

Så, smarta politiker och väljare där ute. Stoppa snabbtågen! Jag tror mer på forskare, professorer och Trafikverket än på barnsliga politiker som bara vill ha sin vilja igenom eftersom ”tåg är bra”.