Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

DTM: Eriksson fortsätter 2019

Av Posted on 0 Inga taggar 0

Under hela den nyligen körda F3-helgen i Macau var det en tanke som inte ville släppa taget närhelst Joel Eriksson dök upp i bild:

”Vad fan gör den här kille i DTM?!?”

2018 borde han ha suttit i en F2:a och gjort livet rejält surt för Russell, Norris och Albon – alla tre numera klara för F1 2019.

Någonstans i bakhuvudet närde jag också en vag förhoppning om att inhoppet i Macau inte bara var just ett inhopp, utan ett försök till omstart av formelbilskarriären.

In i det sista hoppades jag att Joels namn skulle dyka upp bland alla nykomlingar som under den gångna veckan har testat F2 och GP3 i Abu Dhabi.

Men icke.

Och under fredagen kom så den officiella bekräftelsen: Joel och BMW har återigen valt varandra och skåningen fortsätter ytterligare ett år med bayrarna i DTM.

”Jag är väldigt glad att få fortsätta representera BMW i DTM nästa säsong” kommenterade Joel det inte helt oväntade beslutet.

”Jag har lärt mig otroligt mycket både på och utanför banan i år och man kan konstatera att konkurrensen i DTM är absolut stenhård. Det är extremt utvecklande och kräver att man lär sig från grunden. Med ett års erfarenhet i bagaget hoppas jag förstås att jag kan ta nästa steg och regelbundet vara med och utmana i toppen.” 

Och visst är det kul att för nittonde året i rad ha en svensk i den prestigefyllda tyska serien – speciellt nu när den går in i en intressant ny teknisk era som bygger på en gemensam teknisk plattform med japanska Super GT-mästerskapet.

Men samtidigt går det inte att bortse ifrån de svårigheter som klassen samtidigt tampas med.

Racingen har under 2018 varit tät – ibland alltför tät. I vissa race har få kunnat ta sig förbi varandra annat än på startvarvet eller i samband med depåstoppen.

För att inte tala om att Mercedes drar sig ur klassen inför 2019. Även om Aston Martin ersätter med en fabrikssatsning kommer silverpilarna att fattas – på banan såklart, men också tack vare Mercedes unika position i den samtida racingsporten.

Genom sina juniorsatsningar i bl.a. F3, och sin dominerande position i F1 har Mercedes varit en tydlig och viktig länk mellan DTM och formelbilsvärldens absoluta topp.

Genom den länken har vi t.ex. sett Esteban Ocon och Pascal Wehrlein röra sig mellan DTM och F1, men vi har även sett Felix Rosenqvist stöttas fram genom F3 till en mellanlandning i DTM.

När Mercedes försvinner ur klassen försvinner alltså en viktig institutionell länk mellan olika delar av racingsporten.

För BMW-föraren Eriksson spelar Mercedes’ uttåg ur DTM förmodligen ingen större roll.

Men om tanken fortfarande är att DTM-satsningen långsiktigt ska hålla F1-spåret öppet för Joel, så får vi hålla tummarna för att både samarbetet med Super GT och Aston Martins intåg blir succéartade förändringar som mer än väl kompenserar förlusten av Mercedes.

Gergei Farkas, GF1 

Foto: joelerikssonracing.com