Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

STTC: Guldfajten avgjord

Av Posted on 0 Inga taggar 0

STCC-säsongen 2018 har gått i mål med Volkswagen-föraren Johan Kristoffersson som segrare.

Detta är Kristofferssons andra SM-guld i svensk racings huvudklass. Den första kom 2012 – den gången som en del av Volkswagens kortlivade biogassatsning.

Förutsättningarna inför säsongsfinalen på Mantorp Park talade inledningsvis för fjolårsmästaren Robert Dahlgren. En knapp vecka före finalen meddelade Svenska Bilsportförbundet att man hade beslutat att häva diskningen av Dahlgrens PWR-team – och plötsligt var Robban tillbaka i SM-ledningen.

Kristoffersson å sin sida kom till Mantorp med 7 poäng att ta plocka in på ledaren.

I det första heatet stod Johan Kristoffersson för en imponerande insats när han från sjunde startruta avancerade till ledning och höll undan ända in i mål samtidigt som värsta konkurrenten Dahlgren gick i mål som trea.

Dagens första heat var ett av säsongens absolut bästa och innebar att Kristoffersson plötsligt hade vänt underläge till ett litet försprång på tre poäng inför det direkt avgörande heat två.

En snabb regnskur inför eftermiddagens finalheat höll på att ställa till det för de inblandade i titelmatchen – men när väl startlamporna släcktes hade banan torkat upp.

Istället blev det tekniska bekymmer som kom att ställa till det för kombattanterna. Och denna gång var det Robert Dahlgren som råkade illa ut när växellådsproblem tvingade norrlänningen att bryta.

Johan Kristoffersson kunde i princip bara bevaka sin fjärdeplats utan att riskera någonting – även om t.o.m. en nollpoängare i sista heatet hade räckt för att säkra guldet.

Fjärdeplatsen innebar 10 nya, fräscha mästerskapspoäng och och att guldet säkrades med 13 poängs marginal till tvåa Dahlgren.

”Skönt att mästerskapet avgjordes på banan och inte vid ett skrivbord” kommenterade Kristoffersson sin titel på presskonferensen efteråt, med referens till den senaste tidens diskningar.

Och visst har regelbråket lagt en viss sordin på stämningen i STCC-depån på sistone. Det är synd då fokus istället borde vara på det stora fältet av bilar, den fina racingen och den rekordjämna säsongen.

8 olika segrare på 12 heat, dramatik in i det sista och ett mästerskap som avgörs i säsongens absolut sista heat talar sitt tydliga språk: sportsligt har inte STCC varit så här starkt på länge.

Men frågan är om det räcker för att vi ska få återse ett lika stort och starkt fält när säsongen 2019 drar igång till våren. Det får tiden utvisa.

Sprudlande glad svensk racingmästare. Foto: GF1

***

Med all fokus på titelkampen är det lätt att missa övriga fina insatser idag.

Tobias Brink vann det avslutade heatet och tog därmed årets andra seger. Sammanlagt innebar det en upprepning av fjolårets sjundeplats i sammandraget för Audi-föraren Brink.

Med en seger och flera ytterligare pallplatser blev PWR Racings Philip Morin årets rookie – en riktigt fin insats av norrlänningen som efter många Porsche-år har fått ställa om sig till framhjulsdrivet. Femteplatsen i sammandraget bådar gott inför den framtida STCC-karriären.

Även Lestrup Racing-föraren Andreas Wernerssons fjärdeplats i sammandraget förtjänar ett omnämnande, liksom veteranen Mattias Andersson som med sin Honda-seger i Falkenberg spräckte den annars totala dominansen av Volkswagen och dess systermärken.

Och avslutningsvis ett alldeles särskilt omnämnande av Mikaela Åhlin-Kottulinsky som skrev historia genom att i år bli den första kvinnan någonsin att vinna ett STCC-heat.

***

Gergei Farkas, GF1

Teamägaren Daniel Haglöf – lycklig vinnare av teamguldet. Foto: GF1