Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

Svenska Volvoköpare har det lite bättre

Varför?
Det finns två enkla förklaringar: 7,5 basbelopp och hemmamarknad.
Volvo måste kunna erbjuda en S90 under 7,5 basbelopp för att vara med på den stora tjänstebilsmarknaden. Check.
Ute i Europa finns inte samma regelverk för företagsbilar.

Skäl nummer två är givetvis hemmamarknaden.
Jämfört med konkurrenter som exempelvis Audi A6 och BMW 5-serie säger Volvo att S90 i Sverige ligger runt 30.000 kronor lägre, trots lite mer utrustning.
Ute i Europa kommer S90 däremot att ligga på samma prisnivå som de tyska konkurrenterna. Att Volvo inte priskrigar lika hårt utomlands tror jag är klokt. Tittar man på produkterna finns inte längre några skäl att inte ta lika mycket betalt.
Utöver de motoralternativ som vi fått priser på idag kommer laddhybriden, T8-versionen med 407 hästkrafter och med en elektrisk körsträcka på upp mot 50 km, till hösten. Det lär också komma mindre motoralternativ.

Spännande är också Volvos säkerhetsnivå som tar ytterligare kliv uppåt med både en uppdaterad City Safety teknik – som ser stora djur. Kamera/radarlösningen upptäcker numera älgar, hjortar, hästar och så vidare. Tidigare ”såg” bilarna fotgängare, cyklister och bilar. Föraren får en kollisionsvarning med en kraftig inbromsning, och gör inte föraren något tar bilen över helt.
Det här är standard på alla nya Volvobilar.
Pilot Assist är också standard i S90, en avancerad halvautonom körfunktion som hjälper till att hålla bilen på rätt kurs inom körfältsmarkeringarna i hastigheter upp till ca 130 km/h. Därtill finns Run off road mitigation, ett ”elektroniskt staket” längs vägen, så att bilarna inte ska köra av. En tredjedel av olyckorna handlar om avkörningsolyckor.

Allt det här ska bidra till Volvos mål att ingen ska skadas allvarligt eller dödas i en ny Volvobil från år 2020.

Läs även: Så mycket kostar nya Volvo S90 och konkurrenterna

s90_premiar1000.png