Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

Bilar är onda – förbjud bilar!

Av Posted on 0 Inga taggar 9

Det är dags för ett öppet brev till Stockholms trafikborgarråd Daniel Helldén (MP):

Hej Daniel. Du har som mission att minska biltrafiken. Det senaste du twittrade är: ”Det går inte att ha kvar låga bensinpriser och bygga nya vägar och sedan hoppas att trafiken ska minska när befolkningen ökar. Det är på tok för mycket trafik i Stockholm. Det måste vi få bort.”

När biltrafiken i Stockholm under 2017 ökade med 0,2 procent blev du väldigt upprörd – samtidigt som befolkningen ökade med 1,7 procent.

Bilåkandet per person minskade och du är alltså upprörd.

Du är också bekymrad över att miljömålen inte kommer att kunna hållas.

Din Miljöpartistiska medicin är enkel: höj trängselskatten och höj bränsleskatten. Gör det dyrare att köra bil så att endast de rikaste har råd.

Vill man vara raljant kan man skriva att cyklandet i Stockholm ökade med över 30 procent i fjol – det ger en rejäl trängselökning.

Mer trängselavgifter!

Av Posted on 0 Inga taggar 2

Biltrafiken i Stockholm ökade med 0,2 procent under 2017 – samtidigt som befolkningen ökade med 1,7 procent.

Alltså minskade bilåkandet per person och Daniel Helldén Trafikborgarråd i Stockholm (MP) borde vara nöjd!

Men det är han absolut inte. Eftersom det heter trängselavgift undrar jag hur upprörd Helldén är över att cykelåkandet ökar ”katastrofalt” mycket. Jag har inte siffrorna för 2017 men mellan 2015 och 2016 ökade antalet cykelpassager i city med nästan 30 procent! Inget tyder på att cyklandet minskade under 2017.

Och vad mycket värre är: antalet nybyggda bostäder i Storstockholm var över 13 000 stycken – det blir väldigt trångt i städerna med alla dessa hus! Var finns trängselskatten för byggande på parker och gator? Och jag kan slå vad om att promenerandet också ökar – det blir trångt på våra trottoarer. Skoskatt?

Jag skulle inte köpa en ny dieselbil som inte …

Av Posted on 0 Inga taggar 2

Det är bråttom nu – vi måste minska bilkörandet för att rädda klimatet.

Så brukar det låta när våra politiker höjer skatterna för bilar. Men orkar man tänka några sekunder på det som sägs blir det ganska löjligt.

Sveriges bidrag till världens koldioxidutsläpp är inte ens 0,10 procent. Så vad spelar det för roll vad vi gör?

Exakt det argumentet har jag också hört till leda.

Ingen kan få fribrev från ansvar och ingen kan ta hela ansvaret. Det vi alla kan göra är att ta det bättre beslutet i varje situation. Oavsett om vi bor i Kina, i USA eller i Sverige.

Och här kommer en siffra som kanske kan få oss att tänka lite längre: 70 procent av de klodioxidutsläpp som svenska folket genererar sker utomlands! – saker som tillverkas i andra länder och transporteras hit.

Volvo har en billigare laddhybrid på gång …

Av Posted on 0 Inga taggar 1

Kommer  3 000 kronor att få Sveriges bilister att välja en snålare bil? Efter långa turer har vår regering klubbat ett helt nytt beskattningssystem för nya bilar.

I sista stund tog de sitt politiska överlevnadsförnuft till fånga. Hade man höjt bilskatten för gamla bilar hade nog gränsen för hur mycket vi bilister tål passerats.

Var fanns logiken i att straffbeskatta exempelvis landets alla Volvo V70 D4 med 1 500 kronor extra per år, enligt det första förslaget? Det är en snål modern bil som bara släpper ut 114 gram/km.

När vi lade ut en enkät om Bonus-malus på vår hemsida fick vi snabbt in 1 000 svar och närmare 75 procent tyckte att Bonus-malus är en så viktig fråga att det skulle kunna påverka hur man lägger sin röst i höstens val. Många är upprörda.

Syftet med Bonus-malus är att den svenska bilparken ska bli mycket energieffektivare – och det är givetvis bra.