Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

Älskade bilhandlare!

Ingen som svarar när man ringer, inget svar på mejl, ingen som har tid när man kommer in i hallen …
Men jag har chattat med en bilhandlare, fick svar snabbt som attan.
Gick in på Mobility Motors i Bromma och började ställa frågor via deras realtidschattverktyg kring en BMW X3. Knäppa frågor som om sportstolarna var hårda och smala …
Och jag fick svar direkt av Anders Forsberg, som är kundansvarig och webbansvarig.
Efter en stund var jag tvungen att säga vem jag var och att jag bara testade funktionen. Det är alltså bilköparsajten Bilweb.se som har tagit fram den här funktionen för att hjälpa sina handlare.
Så det blev en ”riktig” intervju istället.
Varför har ni och några andra handlare på Bilweb.se startat livechattar?
Anders: ”Det handlar främst om kundnöjdhet. Många kunder är stressade. Om man på en bilhandlares sajt hittar en chatt och får kontakt upplevs det som en kanonfunktion av många.”
Vad brukar man fråga om?
Anders: ”På vår egen sajt mbil.se kan man få hjälp att boka service direkt, vi guidar kunder genom onlinebokning, man kan få reda på reservdelspriser och även bilpriser. De som kommer in på chatten via bilweb.se kommer med fler frågor kring våra lagerbilar. Här kan det vara bra att berätta om kampanjmodeller och annat.”
Har du sålt några bilar via chatten?
Anders: ”Vi har inte sålt någon bil direkt i chatten, men vi har fångat upp många som kanske inte hade kommit in och tittat, vilket har lett till köp.”
Är det dags att göra hela bilaffären på nätet?
Anders: ”Många kunder skulle definitivt kunna tänka sig att göra stora delar av affären online. Vi går mot det hållet, med babystep.”
Ser du någon annan vinst för er?
Anders: ”Att kunna vara lite personlig och hjälpa till direkt med vad som helst är bra för vår affär inte mist på lång sikt. Många i branschen gör helst snabba avslut, vilket kanske inte alltid är den bästa affären.
Sitter du i bilhallen i Bromma?
Anders: Nej jag sitter i Malmö, men kan jag inte svara på en fråga bollar jag över till rätt anläggning.”
Är det här framtiden?
Anders: ”Att vara tillgänglig, öka kundnöjdheten och vara långsiktig är framtiden. Både på plats och via chatt.”
Något jag glömt att fråga om?
Anders: ”Är du uppriktigt intresserad av den där BMW X3:an kopplar jag gärna ihop dig med en säljare i Bromma, för att se vad vi kan räkna fram!”

Proffsigt, skulle jag säga. Vad tycker du om bilhandlare och chattar? Mejla gärna mig: alrik@automotorsport.se eller skriv en kommentar.

Som avslutning tittade jag i vår begagnatdatabas vad ni bilägare gett handlarna för betyg vid nybilsköp. Faktiskt inte så illa! Skalan går till 100 som max.

Bästa bilhandlaren årsmodeller 2013-2016

1. Porsche 98
2. Jaguar 94
3. Lexus 91
4 Peugeot 89
5 Tesla 88
6 Skoda, Mercedes, Jeep, Ford, Honda 87

Minst bra bilhandlare årsmodeller 2013-2016
1. Mitsubishi 75
2. Fiat 76
3. Citroën 77
4 Hyundai 80
5 Nissan 82

skärmbild hanldare.png

Chatta direkt med din bilhandlare! Inte alls dumt.