Nej, den kommer inte att heta Volvo C90 utan P1800!
Och antalet elektriska hästkrafter lär hamna runt 240 stycken, plus bensinmotor på 360 hk.
Volvo kämpar för att få bilköparna att inte bry sig om antalet cylindrar under huven och då är receptet fler elektriska hästkrafter. Vad vore då bättre än en sportbil för att bevisa att man tänkt rätt?
Mina källor, som alltså indikerar att bilen ska ta det nostalgiska namnet P1800, säger också att bilköparna i Kina har svårt för det här med fyra cylindrar och premium. Därför ska man hypa eldriften – med en sportbil!
Här är reportaget från ams nr 9/2015
”Volvo Concept Coupé är ingen futuristisk drömbil. Det är nästa generation P1800. Orden är Volvos egna och kommer från Volvos designchef Thomas Ingenlath.”
Ovanstående är ett exakt citat från auto motor & sport nummer 19/2013, där vi för första gången skrev om Concept Coupé.
Ingenlath har också sagt att ”Flexibiliteten i SPA-plattformen ganska enkelt skulle kunna låta oss tillverka Concept Coupé”.
Nu gör rykten gällande att beslutet är taget. Bilen ska sättas i produktion under vecka 50 2017. Den ska i så fall byggas i Volvos Pilot Plant på Torslanda – den hemliga avdelningen där prototyper och förseriebilar tillverkas.
Den verkligt stora skrällen är att karossen enligt ryktena ska byggas av kolfiber!
Det här betyder att det blir en väldigt exklusiv bil i låg serie – en äkta imagebooster.
Volvo har börjat tillverka kolfiberdelar, som exempelvis den nya bladfjädern i XC90 och S/V90. Men nu ska man alltså höja ribban rejält. Det sägs att Volvo har jobbat intimt med BMW:s utvecklingsingenjörer när det gäller kolfibertillverkning. Bakom ridåerna finns det väldigt många samarbetsprojekt mellan tillverkare, ska man komma ner i kostnad är det mycket smartare att byta tjänster än att göra allt själv.
Concept Coupé är endast 4,5 meter lång, vilket skulle indikera att bilen ska tampas med Audi A5 och BMW 4-serie. Volvo har för övrigt registrerat in namnen C40 och C60 – vilket inte är ett bevis på någonting men trots allt en indikation på hur tankegångarna går på Hisingen.
Men vi tror alltså på en C90 där siktet snarare är inställt på Aston Martin V8! – och den bilen är bara 4,38 centimeter lång.
Den låga produktionstakten, kolfiberkarossen och den höga tekniknivån indikerar ett pris en bit norr om en miljon kronor.
Under den smäckra och låga huven sitter Volvos fyrcylindriga VEA-motor. Man har redan visat upp versioner med över 450 hästkrafter men vi tror att det kommer att bli mycket mer än så. Volvo investerar hårt i ny spjutspetsteknik och det talas om 600 hästkrafter! Därtill kryddar man med en elektrifierad bakaxel. Volvo är alltså inne på effektnivåer som ligger över Porsche 911 Turbo S! För övrigt har även Porsche insett att sexcylindrigt inte är den enda framtiden, nya Cayman/Boxster får som bekant en ny fyrcylindrig motor – som vi provkör i nästa nummer.
Vad Volvo ska använda namnet Polestar till är inte heller helt klart. Förutom att man säljer sportiga specialversioner är det inte uteslutet att man låter en bil heta just Polestar, en källa säger att projektnamnet på denna supercoupé är PS14.
Ska vi tolka det som Polestar generation ett och där 4 är internkoden för Coupé?
2019 kommer som bekant Volvos första rena elbil. Våra gissningar är att det bör bli en suv, där batterierna lättare får plats i golvet. Kanske en specialare på XC60?