Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

VW:s "Minusgate"

Av Posted on 0 Inga taggar 3

Antingen mörkade VW medvetet inför kunderna att deras laddhybrider inte fungerar med eldrift i minus tio grader, eller så vågade inte teknikerna berätta för sina chefer…

Är det okej att en laddhybrid förvandlas till en vanlig bensinbil när temperaturen är lägre än minus tio grader?
Jag fick ett mejl från en mycket besviken VW Golf GTE-ägare som inte fick någon information om följande innan han köpte bilen:

”Vi som beställde våra VW Golf/Passat GTE före årsskiftet 2015/16, fick ingen information om att:
– bilen inte startar under -27C.
– eldriften inte fungerar under -10C
– bilen inte ska ladda vid minusgrader!

Kalkylen förändras drastiskt och fördelen med en laddhybrid försvinner under halva året om man som jag bor i Norrland. Men vi fick alltså inte information om detta före köpet, och ingen kompensation efter köpet. Jag har en mil till jobbet och skulle alltså mycket väl kunna köra på el och sedan ladda på jobbet. Vad gäller värmen i kupén avstår jag gärna från den för att i stället kunna köra på el, men det valet har man inte.

En kollega som i vintras uppsökte VW i Kista pga att det inte gick att ladda runt 0C fick då rekommendationen att ”inte ladda bilen när det är minusgrader ute”!!!
Man undrar om de driver med oss. Jag har också haft det felet vilket beror på att den elektriska låshaken som ska hålla laddhandsken i uttaget fryser fast i infällt läge och inte spärrar handsken varvid laddningen därmed inte kan starta. Fryser spärren i utfällt läge med kabeln monterad i bilen kan kabeln inte lossas och bilen därmed heller inte köras..!).

Jag, och mina GTE-kollegor, förutsätter att VW visar sig kundtillvända och tillfrågar sina kunder vad de önskar för temperaturgräns och programmerar om funktionen till det önskade och bibehåller full garanti på bilen.

Vi hoppas nu att ni på auto motor & sport som bilkonsumenternas beskyddare med ambition om saklig kunsumentupplysning, bistår oss lurade GTE-köpare innan årsskiftet 20015/16 så att vi får korrigera våra laddhybridbilar att någorlunda motsvara det vi trodde oss köpa.”

Så långt den besvikna VW-ägaren.

Hör kommer svar från VW:

”Det är korrekt att det fanns brister i informationen kring detta i början av GTE-lanseringen och det är något vi verkligen beklagar. Så fort vi uppmärksammades på GTE-modellernas egenskaper i samband med vissa temperaturer gick vi ut med information till våra återförsäljare och i andra sammanhang, som till exempel vår hemsida.
När det gäller frågan om eldrift vid temperaturer under -10 grader, är det helt enkelt en fråga om en avvägning mellan effektivitets- och komfortskäl, för att säkerställa att bilen hålls varm. I annat fall skulle allt för stor del av batterikapaciteten användas för uppvärmning och det hade lett till minskad räckvidd på el. Våra laddbara bilar värms enbart elektriskt under färd, även om de är utrustade med parkeringsvärmare. Är det kallare än -10 grader går bilen in i hybridläge.

Såvitt vi vet har alla laddhybrider som finns på marknaden någon form av temperaturbegränsning men det är förstås viktigt för oss att tydligt upplysa kunden om detta. När det gäller e-Golf – som har ett betydligt större batteri än GTE – så finns förstås inte denna temperaturbegränsning, vilket är naturligt eftersom elmotorn är den enda drivkällan.

Vi vill också tillägga att vi tagit till oss av de här synpunkterna och fört dem vidare till Volkswagens utvecklare.”

Marcus Thomasfolk
Informationschef Volkswagen Group Sverige AB

Håller ni med mig om att:

– Bilarna bör programmeras så att de kan köras på el, så länge det finns ström i batteriet. Vad är problemet?
– De som köpt sin bil utan att få denna information bör ha rätt till kompensation/återköp.
– VW-gruppen måste ha vetat om detta. Om biltestarna/cheferna var ovetande om att bilarna inte fungerade med eldrift i minus tio grader är det en skandal. Att de sålde bilarna utan att informera kunderna är också en skandal. Vilken är värst – vad tycker du?

VW har kommit med en till kommentar:

Jag vill gärna vara tydlig med att misstaget att inte informera de första kunderna om temperaturbegränsningarna i våra laddhybrider helt och hållet är något vi tar på oss. Som tidigare skrivet hade vi helt enkelt inte tillgång till den informationen från början, men så fort det kom till vår kännedom så förtydligade vi detta i olika sammanhang. Om det är någon kund som upplever att man inte fått information om temperaturgränserna, och på grund av detta är missnöjd med sitt val av bil, är vi beredda att ta ansvar för ett återköp enligt gällande branschvillkor. Det vill säga med avdrag för körsträcka etc. I så fall ska man ta denna första kontakt med aktuell återförsäljare.

________________________________________
Marcus Thomasfolk
Informationschef/Head of Communications
Volkswagen Group Sverige AB